Dos aspectes són importants per fer una bona gravació de cor: el tipus de micròfon i la col·locació. Avui et parlaré
de quin micròfon escollir per obtenir els millors resultats.
DINÀMICS VS CONDENSADORS
Dinàmics, són molt direccionals, és a dir, que són pensats per captar una font sonora que estigui
just davant i que emeti a bon volum. Els sons que es produeixen fora del seu estret eix no són captats i, per tant,
no queden ben gravats. Són apropiats per al so en directe (entre altres coses, redueixen molt les probabilitats
d’acoblament). No són bons per fer un enregistrament detallat i de qualitat. Utilitzats per a un cor, per
exemple, rebràs molt al cantant que té el micròfon davant i gairebé res a la resta. L’enregistrament música
clàssica, llevat d’excepcions, no és el seu lloc.
Condensador, són els més apropiats per a l’enregistrament d’un cor. Capten el so en un
eix força ampli. Això és important ja que hi ha cantants davant i als costats. El so té profunditat i és realista.
Per gravar un cor, efs servir sempre micròfons de condensador. Malauradament, en general, els de condensador són
molt més cars i fràgils.
Com micròfons de condensador et puc recomanar Samson C02 com molt barats, Oktava MK12 o Rode NT5 de preu mitjà i DPA
i Schoeps com gamma alta.
PATRÓ POLAR
Res a veure amb el fred.
És la classificació dels micròfons segons l’amplitud del seu eix de captació del so.
Cardioides i hipercardioides, la zona d’abast té forma de cor, d’aquí el nom, ho agafes
?. Els micròfons cardioides són el cavall de batalla de l’enregistrament, sempre et van bé en la majoria de
les situacions. Si només tens dos micròfons, millor que siguin cardioides.
Omnis, recullen el so per totes bandes. Les seves virtuts són que capten un so molt natural i la resposta en greus és
molt bona. El seu principal inconvenient és que has de assegurar-te que la sala té bona acústica. En aquesta entrada
t’ho explico millor.
Com triar
sala per fer un enregistrament de música clàssica
Figura de 8, com el seu nom indica capten el so per davant i per darrere, però no pels costats. Els
micròfons de cinta (que tenen un so càlid però són molt delicats) són en figura de 8. Sovint s’utilitzen
micròfons amb figura de 8 en combinació amb cardioides a la disposició Blumlein. No són els més utilitzats per ser
més aviat fràgils, però si tens dos bons micròfons de cinta, no ho dubtis.
TIPUS DE DIAFRAGMA
El diafragma és aquesta rodoneta per on es capta el so. En els micròfons de gran diafragma podem
veure-la amb facilitat a través de la reixa.
Petit diafragma, són els coneguts com de llapis. El so tendeix a ser molt natural. Recullen millor
els atacs. Només tenen una càpsula i per tant si vols canviar entre cardioide i omni has de canviar de micròfon o de
càpsula. Personalment cada dia faig servir més els de llapis en els meus enregistraments.
Gran diafragma, el so és més «acolorit», com més rugós i càlid. Molt agradable i gruixut però també
més «fals». Podem tenir diversos patrons polars en el mateix micròfon així no has de canviar per provar un altre
tipus, tan sols cal prémer algun botó.
Has provat a gravar la teva coral? Que tal t’ha quedat?
Espero haver-te ajudat i si tens dubtes, contacta amb mi.
Compositor de música clásica contemporánea, tonal, coral, para la imagen o cualquier campo que se le ocurra. Guitarrista en excedencia. Director de coro cuando le dejan. Técnico de sonido profesional y productor en InSitu music desde 2008. Apasionado
de las nuevas tecnologías, el diseño web y friki de los métodos de productividad.
insitu@insitumusic.com
Debe estar conectado para enviar un comentario.